Α΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Υποχρεωτικά μαθήματα και για τις δύο κατευθύνσεις:
Οικονομική του Τουρισμού και Διαχείριση Προσόδου στις Τουριστικές Επιχειρήσεις (ΤΡ0066)
Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθεί ο/η φοιτητής/τρια με τις έννοιες της οικονομικής του τουρισμού και της διαχείρισης προσόδου στις τουριστικές επιχειρήσεις, καθώς και να μπορεί να αναλύει ένα τουριστικό περιβάλλον σε σχέση με τα κίνητρα των τουριστών και να αντιλαμβάνεται τις διαφορετικές τυπολογίες.
Διοίκηση Τουριστικών Οργανισμών και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας (ΤΡ0067)
Σκοπός του μαθήματος είναι να συμβάλλει στην κατανόηση από την πλευρά των φοιτητών/τριών της έννοιας και του περιεχόμενου της διοίκησης των τουριστικών οργανισμών και κυρίως των επιχειρήσεων φιλοξενίας.
Διοίκηση Αερομεταφορών και Κρουαζιέρας (ΤΡ0068)
Ολοκληρώνοντας με επιτυχία το μάθημα, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα πρέπει:
- να έχουν κατανοήσει το θεωρητικό υπόβαθρο της διοίκησης και των επιχειρηματικών πρακτικών που ακολουθούνται στους κλάδους των αερομεταφορών (κατά κύριο λόγο) και την κρουαζιέρας (δευτερευόντως)
- να εφαρμόζουν δημιουργικά και αποτελεσματικά το θεωρητικό υπόβαθρο του μαθήματος στο πλαίσιο σχετικών μελετών περίπτωσης.
- να εκτιμούν με κριτικό πνεύμα τη σχέση μεταφορών και υποδομών στους κλάδους των αερομεταφορών και της κρουαζιέρας και τη σύνδεση αυτών με τον τουρισμό
- να συνθέτουν και να προτείνουν δράσεις και πολιτικές για την αποτελεσματική διοίκηση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους κλάδους των αερομεταφορών και της κρουαζιέρας
- να αναπτύσσουν στρατηγικές μεγιστοποίησης των ωφελειών που προκύπτουν για τους τουριστικούς προορισμούς από τη βελτίωση της προσβασιμότητας σε αυτούς μέσα στο πλαίσιο της βιωσιμότητας και της ανθεκτικότητας
Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας στον Τουρισμό (ΤΡ0069)
Οι Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας στον Τουρισμό αποτελούν ένα εργαλείο στρατηγικής, απαραίτητο για την πραγματοποίηση μιας επιστημονικής έρευνας. Σκοπός του μαθήματος είναι να καθοδηγήσει τον/την μεταπρυχιακό/ή φοιτητή/τρια να κατανοήσει τις βασικές έννοιες και τη σημασία της έρευνας, να διακρίνει τα χαρακτηριστικά των προβλημάτων στα διάφορα επιστημονικά και επιχειρηματικά ζητήματα και να οργανώσει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας ερευνητικής διαδικασίας. Στα πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα μελετήσουν τις τεχνικές διατύπωσης ερευνητικών προβλημάτων, τις μεθόδους βιβλιογραφικής ανασκόπησης, τα ερευνητικά εργαλεία συλλογής δεδομένων, τις έννοιες του πληθυσμού, του δείγματος και της δειγματοληψίας, τα ερευνητικά εργαλεία ανάλυσης δεδομένων καθώς και τις τεχνικές παρουσίασης και διεξαγωγής συμπερασμάτων. Θα εξοικειωθούν με τη χρήση του ερευνητικού εργαλείου SPSS (Statistical Package for Social Sciences), ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο λογισμικό για την στατιστική επεξεργασία ποσοτικών, κατά κύριο λόγο, δεδομένων. Η ανάλυση των δεδομένων περιλαμβάνει μεθόδους περιγραφικής (γραφικές και αριθμητικές μέθοδοι σύνοψης δεδομένων) και επαγωγικής στατιστικής (ελέγχους υποθέσεων και διαστήματα εμπιστοσύνης). Στη διάρκεια του μαθήματος πραγματοποιούνται μελέτες περίπτωσης ώστε όλα τα στάδια της μεθοδολογίας έρευνας να διεξαχθούν σε πραγματικό χρόνο.
Θεσμικό και νομικό πλαίσιο στον τουρισμό (TP0081)
Το μάθημα στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στο πολύπλοκο και πολυδαίδαλο χώρο των νομικών ρυθμίσεων που διέπουν την τουριστική δραστηριότητα. Στόχος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές το ρόλο του κράτους στη θέσπιση των κανόνων που διέπουν τη λειτουργία του τουριστικού τομέα. Ειδικότερα, να καταστεί αντιληπτή η σημασία της τήρησης των κανόνων δικαίου στο χώρο του τουρισμού, της γνώσης των προϋποθέσεων για την δημιουργία μιας τουριστικής επιχείρησης, των κανόνων και περιορισμών για την ανάληψη επιχειρηματικής δράσης στις διάφορες επιχειρήσεις που εμπλέκονται στο χώρο καθώς και τις κυρώσεις που προβλέπονται σε περίπτωση παράβασης του ισχύοντος νομικού πλαισίου
Κοινωνιολογία και Ανθρωπολογία του Τουρισμού (TP0071)
Το μάθημα αυτό στοχεύει στην κοινωνιολογική και ανθρωπολογική ανάλυση της έννοιας του τουρίστα και της τουριστικής ανάπτυξης. Ειδικότερα, αναλύονται τα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά και οι παράμετροι που επηρεάζουν τις επιλογές του σύγχρονου ατόμου-τουρίστα με σκοπό την καλύτερη κατανόηση του τρόπου συμπεριφοράς του πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το ταξίδι. Επιχειρείται επίσης, η διερεύνηση του ρόλου του τουρισμού στην κοινωνική ανάπτυξη των τόπων υποδοχής και η ανάλυση των οικονομικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και περιβαλλοντικών επιδράσεων της τουριστικής ανάπτυξης. Επιπλέον, η ποιότητα ζωής στις τουριστικές περιοχές, η βελτίωση κοινωνικών δεικτών, η έννοια του κοινωνικού οφέλους, τα δικαιώματα και υποχρεώσεις τουριστών αλλά και η ηθική των εμπλεκόμενων στον τουρισμό αποτελούν καίρια θέματα ανάπτυξης του μαθήματος αυτού. Τέλος, οι γνώσεις από το μάθημα αφορούν και σε εμπειρικά δεδομένα που μπορούν να έχουν εφαρμογή στην επίλυση πρακτικών προβλημάτων σχετικών με την ανάπτυξη του τουρισμού.
Ηλεκτρονικό Επιχειρείν Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία σε Τουριστικούς Οργανισμούς και Επιχειρήσεις Φιλοξενίας (TP0078)
Το μάθημα εξετάζει το σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον και το ρόλο που έχουν οι νέες τεχνολογίες και οι οργανωσιακές καινοτομίες στη λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα τουριστικών επιχειρήσεων και προορισμών. Στόχος είναι η απόκτηση νέων επιχειρηματικών γνώσεων και δεξιοτήτων παράλληλα με την κατανόηση της σημασίας που έχουν η καινοτομία και η δημιουργικότητα. Εισάγονται προς συζήτηση πλήθος θεμάτων που αφορούν τις οικονομικές, κοινωνικές, και τεχνολογικές διαστάσεις των σύγχρονων τάσεων στην τουριστική αγορά και εξετάζονται οι επιδράσεις τους από όλες τις οπτικές: επιχειρήσεων, τουριστών, προορισμών. Παρουσιάζονται τα εργαλεία και οι διαδικασίες στρατηγικού σχεδιασμού καινοτόμων νεοφυών τουριστικών επιχειρήσεων καθώς και οι μεθοδολογίες βελτίωσης υφιστάμενων τουριστικών υπηρεσιών τόσο σε επίπεδο επιχειρήσεων όσο και προορισμών.
Ανάπτυξη και Διαχείριση Φεστιβάλ και Ειδικών Γεγονότων (ΤΡ0083)
Ο κύριος στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση μιας όσο το δυνατόν σφαιρικής και ολοκληρωμένης εικόνας της οργάνωσης, διαχείρισης και αξιοποίησης των φεστιβάλ & εκδηλώσεων (events), με έμφαση τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη αλλά και την αξιοποίηση των πολιτισμικών και πολιτιστικών πόρων. Το μάθημα αποσκοπεί στην γνωριμία με τις βασικές θεωρητικές αρχές (ανθρωπογεωγραφίας, κοινωνιολογίας κ.α.) που διέπουν τα events αλλά και την κατανόηση της πολυπλοκότητα των ειδών και των χαρακτηριστικών τους. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις αρχές διαχείρισης των events όπως o προγραμματισμός, το μάρκετινγκ και η προώθηση κυρίως μέσω των νέων τεχνολογικών. Τέλος, με βάση συγκεκριμένες μελέτες περίπτωσης αξιολογούνται οι πολιτιστικές, οικονομικές και τουριστικές επιπτώσεις των events στον τόπο/προορισμό διεξαγωγής τους.
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές επιλέγουν ένα από τα τέσσερα μαθήματα επιλογής.
Β΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Υποχρεωτικά μαθήματα και για τις 2 κατευθύνσεις:
Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας (ΤΡ0080)
Το μάθημα «Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας» στοχεύει στη θεωρητική και πρακτική εξοικείωση των φοιτητών με το πολυσύνθετο αντικείμενο και τη φιλοσοφία του Τουριστικού Μάρκετινγκ, τόσο σε επίπεδο τουριστικών προορισμών όσο και τουριστικών επιχειρήσεων. Στα πλαίσια του μαθήματος επιδιώκεται η κατανόηση των ιδιαίτερων συνθηκών της τουριστικής αγοράς και εν συνεχεία ο σχεδιασμός και η αποτελεσματική εφαρμογή των στρατηγικών και πρακτικών του μάρκετινγκ. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να προσδιορίσουaν και να αναλύσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της τουριστικής αγοράς και να διαμορφώσουν κατάλληλες πρακτικές μάρκετινγκ σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις απαιτήσεις της.
Ανάπτυξη και Διοίκηση Ειδικών και Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού (ΤΡ0073)
Το μάθημα αυτό στοχεύει να εξοικειώσει τους φοιτητές/ τις φοιτήτριες με τα χαρακτηριστικά (σε όρους προσφοράς και ζήτησης) των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού αλλά και με τη χρησιμότητα τους ως εργαλεία περιφερειακής και τοπικής οικονομικό-κοινωνικής ανάπτυξης. Το μάθημα επίσης σκοπεύει να βοηθήσει τους φοιτητές/τις φοιτήτριες να κατανοήσουν τις βασικές αρχές που διέπουν τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και τη διασύνδεση αυτών με την τοπικότητα, την επιχειρηματικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Οι γνώσεις από το μάθημα αφορούν και σε εμπειρικά δεδομένα που μπορούν να έχουν εφαρμογή στην ανάπτυξη, διαφοροποίηση και ανταγωνιστικότητα τουριστικών επιχειρήσεων και προορισμών.
Κατεύθυνση «Στρατηγική Τουριστικής Ανάπτυξης»
Υποχρεωτικά μαθήματα της κατεύθυνσης:
Τουριστική Ανάπτυξη, Στρατηγική και Πολιτική (ΤΡ0074)
Το μάθημα «Τουριστική Ανάπτυξη, Στρατηγική και Πολιτική» εξετάζει την έννοια και το περιεχόμενο της τουριστικής ανάπτυξης από στρατηγικής σκοπιάς σε συνδυασμό με εναλλακτικές θεωρητικές προσεγγίσεις, προϋποθέσεις και τύπους τουριστικής ανάπτυξης. Αρχικά και ακολουθώντας μια προσέγγιση οικονομικής γεωγραφίας, το μάθημα αναλύει τις έννοιες του κέντρου, της περιφέρειας και των αναπτυξιακών ανισοτήτων και εξετάζει τον τρόπο εξέλιξης των τουριστικών θερέτρων στο χώρο και στο χρόνο. Στη συνέχεια εξετάζει την διαμόρφωση τουριστικής πολιτικής σε διεθνές, υπερεθνικό, εθνικό και τοπικό επίπεδο και αναφέρεται σε ζητήματα πολιτικής ολοκληρωμένης ποιότητας και υπερτουρισμού. Αναλύει την έννοια της τουριστικής ανταγωνιστικότητας και της διαχείρισης κρίσεων και προσεγγίζει την στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης και πολιτικής στις αναπτυσσόμενες χώρες. Το μάθημα επίσης εξετάζει τη διαμόρφωση της ελληνικής τουριστικής πολιτικής από το 1950 και μετά και εξετάζει ειδικότερες μελέτες περίπτωσης στο επίπεδο της Πελοποννήσου και της Αθήνας.
Σχεδιασμός και Διαχείριση Βιώσιμων και Ανθεκτικών Τουριστικών Προορισμών (ΤΡ0075)
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες να γνωρίσουν και να κατανοήσουν την έννοια των τουριστικών προορισμών και τις αντίστοιχες στρατηγικές και πρακτικές για τη διαχείριση και την οργάνωση τους σε σχέση με τη βιώσιμη ανάπτυξη, την κυκλική οικονομία και την ανθεκτικότητα. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων παρουσιάζονται τα βήματα στρατηγικής, οι δράσεις και ο τρόπος αξιολόγησης των αποτελεσμάτων μέσα από παραδείγματα. Σημαντικό μέρος του περιεχομένου του μαθήματος αφορά τη λειτουργία των Οργανισμών Διαχείρισης και Μάρκετινγκ Προορισμών (DMMO) , καθώς και η ανάλυση καλών πρακτικών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Κατεύθυνση «Διοίκηση Φιλοξενίας»
Υποχρεωτικά μαθήματα της κατεύθυνσης:
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Επιχειρήσεις Φιλοξενίας (ΤΡ0076)
Το μάθημα «Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Επιχειρήσεις Φιλοξενίας» επιδιώκει να βοηθήσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να κατανοήσουν τη σημασία της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΔAΔ) στις επιχειρήσεις τουρισμού και φιλοξενίας. Εμβαθύνει στις θεμελιώδεις έννοιες της ΔAΔ και τις εξετάζει με τρόπο που να επιτρέπει την απόκτηση θεωρητικής και πρακτικής εξειδίκευσης για την εφαρμογή των βασικών αρχών της στην βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Επιπλέον, τονίζει τα πλεονεκτήματα που οι επιχειρήσεις φιλοξενίας αποκτούν όταν επενδύουν στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού τους.
Μαθήματα επιλογής και για τις 2 κατευθύνσεις:
Στρατηγική και Διοίκηση Οικογενειακών και Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΤΡ0084)
Ο στόχος του μαθήματος «Στρατηγική και Διοίκηση Οικογενειακών και Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων» είναι να βοηθήσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να κατανοήσουν τη σημασία της εφαρμογής αρχών στρατηγικής διοίκησης σε οικογενειακές και μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις. Το μάθημα δίνει έμφαση στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν αυτές οι επιχειρήσεις εντός του τουριστικού οικοσυστήματος και ενθαρρύνει τον εντοπισμό ευκαιριών για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Καλύπτει επίσης το στρατηγικό σχεδιασμό και τις στρατηγικές για τη διαχείριση κρίσεων και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των οικογενειακών και μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων.
Διοίκηση Λειτουργιών και Διαχείριση Κρίσεων στις Επιχειρήσεις Φιλοξενίας (ΤΡ0085)
Στο μάθημα γίνεται αναφορά σε βασικές έννοιες που αφορούν στη διοίκηση, διαχείριση, επιχείρηση, οργανισμό, διεργασία, διαδικασία, επιχειρησιακή λειτουργία, σύστημα, μετασχηματισμό, ανατροφοδότηση, στις ενότητες που αφορούν στην ανταγωνιστικότητα και στρατηγική επιχειρησιακών λειτουργιών, στον σχεδιασμό και επιλογή διαδικασιών, στον χωροταξικό σχεδιασμό και επιλογή τοποθεσίας στις επιχειρήσεις φιλοξενίας, στα logistics και την εφοδιαστική αλυσίδα. Επιπλέον, πραγματοποιείται ενδελεχής αναφορά σε θέματα που αφορούν στην εξέλιξη και διαμόρφωση ορισμού κρίσης και διαχείρισης κρίσεων, στη διαχείριση κινδύνων, στο γνωσιακό μοντέλο διαχείρισης κρίσεων αλλά και στο στρατηγικό μοντέλο διαχείρισης κρίσεων και εφαρμογή στην τουριστική βιομηχανία.
Σχεδιασμός και Διαχείριση Πολιτισμικής Κληρονομιάς (ΤΡ0082)
Το μάθημα «Σχεδιασμός και Διαχείριση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς» στοχεύει να εξοικειώσει τους φοιτητές με τον σχεδιασμό και τη διαχείριση του πολιτιστικού αποθέματος συμβάλλοντας στην προστασία, διατήρηση, προβολή και την αξιοποίηση των ιστορικών μνημείων και των αρχαιολογικών χώρων. Οι βασικές ενότητες του εν λόγω μαθήματος είναι η εννοιολογική προσέγγιση της πολιτισμικής πολιτικής και κληρονομιάς, η ανάδειξη της πολιτισμικής ιδιαιτερότητας, ο σχεδιασμός και διαχείριση της πολιτισμικής κληρονομιάς, η διοίκηση μουσείων και πολιτιστικών οργανισμών, η ανάπτυξη του πολιτισμικού τουρισμού, η ανάδειξη των πολιτισμικών πόρων, οι συμβάσεις προστασίας της πολιτισμικής κληρονομιάς, οι φορείς διαχείρισης της πολιτισμικής κληρονομιάς στην Ελλάδα, τα χρηματοδοτικά εργαλεία πολιτισμικής διαχείρισης και η σχέση της πολιτισμικής κληρονομιάς με την τουριστική ανάπτυξη και ελκυστικότητα ενός προορισμού.
Οι μεταπτυχιακοί/ες φοιτητές/τριες επιλέγουν ένα εκ των τεσσάρων μαθημάτων επιλογής.